רגישות יתר למגע וריפוי בעיסוק



רגישות יתר למגע וריפוי בעיסוק

האם הילד שלך נמנע לגעת בדבק וצבעי ידיים ? האם מרגיש צורך דחוף לנקות לכלוך מהידיים כשמתלכלך ? האם תוויות החולצה מפריעות לו ? האם רוצה ללכת עם גרביים גם בקיץ ? מה לגבי קולות ? האם נבהל או סוגר את אוזניו כששומע קול חזק של מטוס, שואב אבק או צעקה ? אם כן יתכן והילד שלכם הוא בעל פרופיל של רגישות חושית במערכות גוף כלשהן.

ילדים רבים מופנים לאבחון ריפוי בעיסוקעקב סימנים לבעיות תחושתיות המפריעות לתפקודם היומיומי: באופן כללי מרבית הילדים המופנים הם בעלי בעיות מודלוציה. ילדים אלו מתקשים לווסת ולארגן את כמות ועוצמת הגירויים המגיעים אליהם דרך ערוצי השמיעה, התנועה, המגע בגוף ובפה ועוד. קושי זה מפריע בתפקודי אכילה, משחק ותנועה בגני משחקים, ויכולת השתתפות, ריכזו והנאה במפגשים חברתיים בהם כמות הרעש והגירויים גדולה ומציפה.

רגישות יתר למגע : ילדים בעלי סף נמוך לערוץ לתחושה. ילדים אלו חווים לעיתים קרובות תחושה של מאכלים שונים ותחושת מגע שונות כבלתי נעימות ומציפות. יתכן וילדים אלו ינסו להמנע ממפגש עם גורמי תחושה אלו ולכן ינסו לשלוט במצבי אוכל ותחושה. לדוגמא, הם ימנעו מאכילת מרקמים מסויימים של מזון, שילובי מזון רבים ויעדיפו לאכול אותם מזונות המוכנים באופן אופן כדי להתגונן מתחושת הרגישות הלא נעימה. הם יתרחקו מילדים בזמן משחק כדי להמנע מחיכוך גופני והתקלות. הבעיות התחושתיות יובילו לבעיות התנהגות של תפקוד חברתי נמוך ובררנות באוכל. ילד עם רגשיות יתר עלול להתעצבן ולכעוס כשילד אחד נוגע בו בטעות כי יחוש את המגע כגורם מציף, הוא יכול לחוות תחושות מציפות ולא נעימות במגע של בוץ, חול בנעלים, דבק באצבעות ולפתח דפוס הימנעותי מחומרים אלו. ילד זה יכול להיות גם מוסח מדברי הגננת כששומע רעש חזק המציף את מערכת השמיעה שלו.

הטיפול ברגישות יתר (סף רגישות נמוך) הוא בראש וראשונה אבחון של הפרופיל החושי של הילד, תפקודו במערכות החוש השונות (ראיה, שמיעה, מגע, אכילה , תנועה),מאפייני תגובותיו וההקשר לבעיות התפקוד השונות (אכילה, משחק חברתי, תנועה ומוטוריקה גסה ועוד). לאחר האבחון יש צורך לשבת עם ההורים למספר שיחות להסבר תוצאות האבחון ומשמעותו ולבניית תוכנית טיפולית מתאימה. היות ומעורבים כאן ילדים עם סביבות שונות, הורים שונים ואילוצים שונים, התוכנית תהיה מותאמת באופן אישי לכל ילד ומשפחה. 

אורית פינצ'בסקי 
ריפוי בעיסוק לילדים

צרו איתי קשר: