ילד שלא משתמש ביד שמאל



ילד שלא משתמש ביד שמאל

האם ילדך אינו משתמש ביד הלא דומיננטית ? האם משאיר את היד הלא דומיננטית מתחת לשולחן בזמן ציור, צביעה והעתקה ? אינו משתמש בה כיד עזר לייצוב הדף ? האם צריך להזכיר לו  לשים את היד על השולחן ? האם נראה שהילד מזניח את ידו השמאלית או צידו השמאלי ואינו משתמש בהם אלא אם חייב ?

ילדים רבים מגלים סימנים של חוסר התייחסות ליד הלא דומיננטית והעדר שימוש ספונטאני. הסיבות יכולות להיות נוירולוגיות (פעילות מוחית נמוכה) וישנם מצבים שבעקבות שיתוק מוחין או שטף דם מוחי יש הזנחה של צד. ואולם, גם בקרב ילדים עם קשיי מוטוריקה עדינה וילדים עם לקויות למידה נצפו סימנים להעדר שימוש ביד עזר. חוסר השימוש ביד הלא דומיננטית פוגע בביצועים מוטורים. באופן כללי ילד שמזניח את היד הלא דומיננטית לא יגלה צורך להשתמש בה כדי לתמוך בנייר, כדי לגזור בצורה יעילה ולהשתמש בה למשחקי כדור. הפעילויות שלו יהיו מגושמות ובלתי מאורגנות מעצם חוסר התמיכה והתיאום בין שתי הידיים.

טיפול במצב זה נעשה בריפוי בעיסוק, ספורט טיפולי או פיזיותרפיה. מטרת הטיפול היא לאתר את התפקודים שבהם הילד אינו משתמש ביד או בצד הלא דומיננטי, לאתר את המיומנויות המוטוריות הנדרשות להם (כמו משחק משחקי מסירות כדור) ולתרגל את תפקודים אלו באופן ישיר ובאופן עקיף באמצעות שימוש בתרגילים חד צדדים (של היד המוזנחת) ודו צדדיים (פעילויות ותרגילים הדורשים הפעלה ותיאום של שתי ידיים).

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק

צרו איתי קשר: