קניית ילקוט לבית הספר



קניית ילקוט לבית הספר
טיפים מעולם הריפוי בעיסוק

האם התיק של הילד יותר גדול ממנו ? מה הקשר בין כאבים באזור הכתפיים לנשיאת ילקוט ומה צריך לבדוק לפני שקונים ?

בתום תקופת החופש הגדול, כשריח החזרה לבית ספר באוויר מתחילה תקופת קניית הספרים והציוד. אחת מההוצאות הכספיות הגדולות בגיל צעיר היא קניית ילקוט לבית הספר. בין אם קונים לילד כל שנה ובין אם כל כמה שנים תמיד עולה השאלה איזה ילקוט לקנות ואיך יודעים אם מתאים.

הילקוט של הילד נמצא על גבו כל יום בעת ההליכה והחזרה לבית ספר ובעת המעבר בין כיתות. לפי מחקרים שונים עולה כי מספר לא מבוטל של תלמידים מתלונן על כאבי צוואר, גב, סימני לחץ על הכתפיים ותחושת נימול בזרועות. בדיקת מקור הכאבים מוביל לעיתים למסקנה כי הילקוט ותכולתו "אחראים" לכך. מרבית ההורים, לא מודעים להשפעה השלילית של ילקוט כבד מדי או גדול מדי על גבו של הילד. לעיתים הם מבינים זאת רק אחרי שראו את סימני הלחץ על הגב או את אופן הליכתו של הילד עם הילקוט. רגע אחרי שהילד בישר לכם איזה צבע ילקוט הוא רוצה ומה הדמות או כוכב הטלוויזיה שצריכה להתנוסס עליו לנו, ההורים, נשאר לבדוק עוד כמה דברים.

מבנה הילקוט
חשוב לבחור ילקוט עם גב קשיח ומרופד שימנע מצב שבו תכולת הילקוט לוחצת על גב הילד. בנוסף, חשוב שהכתפיות יהיו מרופדות וניתן יהיה לשנות את אורכן על מנת להתאימן לגובה הילד. אם לילקוט יש ידיות נשיאה חשוב שאלו לא יתנתקו מהילקוט, יהיו חלקות למגע, נוחות לאחיזה וללא פינות או שקעים שטומנים בחובם סכנות (ברור לכל הורה אך לא תמיד מתקיים בפועל).

מידות ילקוט בית ספר
על פי מכון התקנים הישראלי חשוב שגב הילקוט יהיה בטווח גודל של 38-42 ס"מ ורוחב של 28-30 ס"מ. רוחב הכתפיות צריך להיות 40 מ"מ לפחות, אך רצוי מאוד שיהיה רחב יותר.

משקל ילקוט בית ספר
לעיתים קרובות מדי רואים ילד קטן שעל כתפיו ילקוט שנראה עמוס וגדול מדי לגודלו. חשוב לוודא שמשקל הילקוט (עם תכולתו) לא יעבור 15 אחוז ממשקל הילד. על מנת להפחית את המשקל של הילקוט (בעיקר לילדים הנדרשים להביא ספרים רבים ולומדים שעות רבות) חשוב לבדוק אפשרות של סט נוסף של ספרים כבדים (אחד לבית ואחד לבית הספר). בנוסף, חשוב לוודא שהילד מכניס לילקוט רק את הציוד לאותו יום ולא מעבר לזה. כיום הנושא הופך לפחות רלוונטי כי בבתי ספר רבים משאירים את ספרי הלימוד במגרה האישית.

התאמות ושינויים נוספים
התאמת הילקוט לילד משתנה עם הגיל ודורשת את מעורבות הילד וההורה. סידור התיק כך שיהיה לילד קל ונוח הוא דבר חיוני. בהקשר זה חשוב שהילד יניח את הספרים הכבדים בגב הילקוט (בצד האחורי) ובאופן שישמור על שיווי משקל בין צדדיו ושיישא את הילקוט על הכתפיים באמצעות שתי הרצועות. במקביל, חשוב שההורה ישים לב שגובה הילקוט מתאים לילד ובמידה ולא כך הדבר יסדר את גובה באמצעות הרצועות.

צרו איתי קשר: