התפתחות דרך אתגרים מותאמים



הפסיכולוגיה הקלאסית רואה את התפתחות הילד כפונקציה של הבשלה מוחית וגרייה סביבתית מתאימה. תיאוריות פסיכולוגיות מודרניות מדברות על התפתחות הילד המשלבת בתוכה גם את הגורם האנושי – המתווך (פוירשטיין). על פי פרופ' פוירשטיין, פסיכולוג קוגניטיבי, המתווך הוא אדם אשר עוזר לילד להבין ולפרש את עולמו. למתווך יש שק עשיר של דרכי תיווך דרכם עוזר לילד ללמוד ולהשתנות.

אחד המושגים הקשורים לתחום התפתחות הילד וללמידה הוא מושג הצבת האתגר המתאים
ובאנגלית Just The Right Challenge
הרעיון הוא שלמידה בסיטואציה מסוימת מתקיימת אם מציבים לילד אתגר המתאים ליכולותיו. על פי רעיון זה לא כל מפגש בן הילד וסביבתו מייצר למידה והתפתחות מיטבית. אם הילד פוגש משחק, פעילות או סוגי הוראות המתאפיינות בדרישות נמוכות מיכולותיו הוא לא בהכרח ילמד ויתפתח (אך יתכן ויפיק עניין והנאה מהמשחק). דבר זה יכול להתרחש שהילד משחק באותו משחק שוב ושוב בלי שמבוגר המשחק עמו מכניס אלמנט חדש או מעלה את מורכבות המשחק. לעומת זאת אם הילד ייחשף למשחק או פעילות שדרישותיו גבוהות מיכולותיו הוא לא יצליח ללמוד ממנה ואף יתכן ויחווה תחושת חשש, דחיה או חוסר מסוגלות. כדי לייצר למידה והתפתחות אוטימליים צריך ליצור אתגר מתאים לילד. אתגר מתאים הוא סוג של משחק, חוויה, דיאלוג או פעילות שלוקחת בחשבון את יכולותיו של הילד ו"מותחת" אותם מעלה באופן מאתגר כלשהו. האתגר יכול להיות אתגר חשיבתי, מילולי, מוטורי, רגשי, חברתי ועוד. חושבים שיצירת אתגר הוא דבר פשוט. לא כך הדבר. הצבת אתגר לילד הוא דבר מורכב היות והוא ספציפי לכל ילד, צריך להיות מותאם ליכולותיו, הוא מתקיים בטווח מוגבל של הפעילות (אותה פעילויות עם אתגר מעט גבוה יותר תהיה כבר אתגר לא מתאים) והוא דורש ידע בהתפתחות הילד, במשחק ולמידה.

במידה ואתם רוצים לקדם את התפתחות הילד בתחום מסוים, נסו לחשוב מה יכולותיו בתחום ואיזה סוג של פעילות "תמתח" מחד את יכולת זאת למעלה ומאידך לא תהיה קשה ומתסכלת מדי. התייעצו עם איש מקצוע (מורה, גננת, מרפאה בעיסוק) כדי לבדוק האם פעילות זאת היא בגדר Just The Right Challenge

 

צרו איתי קשר: