חוג לילד – יותר מסתם דרך להעביר את הזמן



חוג לילד, יותר מסתם דרך להעביר את הזמן

למה חוגי ילדים הם פעילות חשובה ואיך כדאי להתייחס אליהם

מייקל פלבס, השחיין המפורסם בעל שמונה מדליות זהב אולימפיות היה ילד עם הפרעת קשב וריכוז שהתקשה להשתלב בבית הספר. בעידוד אימו החל פלבס ללמוד לשחות ולאחר מכן להתאמן לתחרויות שחייה. תוך זמן קצר החל להתפרסם לאור זכיותיו הרבות בתחרויות ולאור מבנה גופו, שלדברי המבקרים היה המבנה האופטימאלי ביותר של שחיין. הילד בעל הפרעת הקשב הפך בגיל 23 לשחיין המצליח והמפורסם ביותר בעולם. בחירת פעילות מחוץ לשעות הלימודים שיפרה את איכות חייו והפכה אותו מילד מתקשה לאלוף מצליחן. הסיפור של מייקל פלבס הוא דוגמה קלאסית לילד שהתקשה להשתלב במסגרת הלימודים הסטנדרטית ומצא מסגרת מחוץ לבית הספר שבו יוכל לממש את כישרונותיו הטבעיים.

בחירת חוג לילד עשויה להיות בחירה הזדמנות לשכלל את הכישורים הטבעיים של הילד עד כדי מיצוי הפוטנציאל האישי. לחוג אחרי בית ספר עשויה להיות השפעה לא פחות משמעותית מהלימודים עצמם. כל ילד נולד עם כישורים טבעיים (תחומים שבהם הוא חזק באופן טבעי ביחס לכישורים אחרים שלו וביחס לילדים אחרים בני גילו). ישנם ילדים עם כישורים מוטורים מאוד גבוהים, יש כאלה עם כישורי שפה ורטוריקה גבוהים וישנם ילדים עם יכולות טכניות מעולות. גם ילדים עם קשיים מכל סוג הם בעלי כישורים טבעיים. לפני שנים שמעתי על ילדה עם תסמונת דאון שהפכה להיות מעסה (מסז'יסטית) מצוינת. היא אהבה מאוד לחוש דברים בידיה ובעזרת משפחתה הצליחה לתעל אהבה זאת לעיסוק שבו עובדת בהצלחה כיום. ילדים עם הפרעת תקשורת נוטים לסגנון חשיבה אנליטי, (ממוקד פרטים). ילדים אלו עשויים להיות טובים מאוד בפעילויות הדורשים התייחסות לפרטים הקטנים כמו יצירת אומנות או עיסוק במציאת שגיאות בתוכנות מחשב. ילדים עם הפרעת קשב וריכוז הם בעלי דמיון מפותח ולכן יכולים לכתוב  סיפורי פנטזיה ותוכנות משחק העתידיות המרשימות ביותר (במסגרת חוג מתאים).

כשמדברים על מיצוי פוטנציאל אפשר לחלק את הילדים לשלוש קבוצות: כאלו שלא מגלים את הכישורים הטבעיים שלהם לעולם, כאלה שמגלים ומשתמשים בכישורים הטבעיים הללו בגיל בגרות וכאלו שמגלים לבד או בעזרת הוריהם את הכישורים האלו כבר בגיל צעיר ופועלים למיצוי הפוטנציאל עוד בילדות. ההורים שפועלים מגיל צעיר לסיע לילד לשכלל את הכישורים הטבעיים של ילדם עשויים לתת להם מתנה נפלאה (מיומנות מצוינת, אושר גדול, דימוי עצמי נהדר, עיסוק בעל משמעות ועוד).

נסו לחשוב מהם הכישורים הטבעיים של ילדיכם (האם אלו כישורים מוטורים כמו ריצה או קפיצה, טיפוס, האם אלו כישורי כתיבה והבעה כמו ציור וכתיבה). בדקו מהם המאפיינים האישיים של הילד התומכים בכישורים אלו (גובה ומבנה גוף אתלטי, זיכרון מילולי חזק, תפיסה חזותית מרחבית טובה), במידה ואינכם יודעים נסו לחשוב למי מכם הילד דומה ובאיזה כשרונות אתם דומים. בהמשך נסו לחשוב אלו סוגי חוגים מקדמים יכולות אלו ומדברים אל ליבו של הילד. בדקו גם האם סביבת הילד עשויה לעודד אותו לעסוק בחוג זה, והעיקר אל תמהרו לרשום את הילד לחוג רק כדי להעביר את הזמן. במידה ואתם מתלבטים בין מספר חוגים התייעצו עם הגננת, המורה או מרפאה בעיסוק, יתכן והן תוכלנה לתת נקודת מבט נוספת שתעזור לבחירת חוג.

בחירת תחום החג הוא רק שלב ראשון. בשלבים הבאים יצטרך ההורה לבדוק את איכות החוג. אלו יכלולו בדיקת בטיחות, איכות ציוד וסביבה ומאפייני העבודה של המדריך המנחה על מנת לראות שאכן הערך הוא ברמת ציפייה סבירה ומעלה. לא פעם שולחים ילדים לחוגים ועקב כמות גדולה של ילדים, רמת הסבר נמוכה או סיבות אחרות ערכו של החוג דל או כלל לא קיים. לפעמים הערך של החוג תלוי בילד. ילד עם הפרעות קשב או קשיי למידה שצריך יותר מיקוד אישי או יותר הסברים יכול ללכת לאיבוד בחוג עם מספר רב של משתתפים ולכן ערכו של החוג עלול להיות נמוך עבורו. ילד אחר בעל יכולת למידה עצמאית וגבוהה עשוי להפיק מאותו חוג ערך רב.

לסיכום, בחירת חוג ובדיקת איכות החוג הוא תהליך שצריך להעשות על ידי ההורה על מנת שניתן יהיה להפיק ממנו את המיטב ובמקרים חריגים למנוע נזק. זאת "עבודה" אך אם היא נעשת בצורה טובה היא בהחלט משתלמת.

 

 

צרו איתי קשר: