טאבלט לילד



טאבלט לילד

תזכורת למה כדאי להגביל שעות מסך לילדים

הילד רוצה טאבלט…אתם מתלבטים ….

הגיל שבו ילדים צופים בטלוויזיה, גולשים באינטרנט,משחקים במשחקי טאבלט יורד משנה לשנה. הרבה יותר הורים מתפתים לקנות לילד טאבלט כדי לאפשר לו לשחק לבד ולהעסיק עצמו. קחו בחשבון שקניית טאבלט או כל כל סוג של מסך אישי יכול להזיק לילד לטווח הרחוקץ

מהם ההשלכות?

ככל שילד צעיר מתרגל לשבת מול מסך- לצפות, לגלוש או לשחק הוא מתרגל לזוז פחות. כך עולה הסיכוי שלא יפתח הרגלי תנועה וספורט,  מה שמעורר את הסיכון לשומנים וסוכרים בדם ולמחלות לב. המאמר שתומך בממצאים אלו פורסם בזורנל המדעי פלוס וון ב-2011 כך שלא מדובר ברעיון היפותטי.  כל ההורים ברור שכשילדים דבוקים למסך הם לא נמצאים בתנועה והסיכוי שיאכלו ממתקים וישמינו עולה ועולה ועולה.

ככל שמספר השעות בהם הילד  צופה בטלוויזיה, גולש יותר ומשחק במשחקי מחשב כך עולה הסיכון להפרעות קשב וריכוז. מחקר שפורסם בזורנל פדיאטריקס בשנת 2004 דיווח כי צפייה בטלוויזיה בגיל שנה עד שלוש מגדילה את הסיכון להפרעות קשב בגיל שבע. הרציונאל הוא שמהירות החלפת התמונות בטלוויזיה ובמשחקים הינה כל כך מהירה עד שהיא מעודדת תפיסת מציאות מהירה מדי שאינה מאפשרת תהליכי חשיבה. לעניות דעתי עד היום אין החוקרים מבינים את כל ההשלכות השליליות של הצפייה בטלוויזה ומשחקי המחשב על המוח הצעיר.

ככל שמספר השעות בהם הילד צופה בטלוויזה, גולש ומשחק במחשב כךהילד הופך להיות מכור יותר וכך פוחת כמות זמן לפעילות חברתית, קריאת ספרים ופעילות משפחתית. כך הופכים הילדים לזומבים שרוצים רק להגיע למסך הקרוב. אז מתפלאים למה הילד מתקשה בלמידה, כישורים חברתיים או רכישת שפה.

טענה אחרונה – ילד בן שלוש, ארבע, חמש ואפילו שש צריך קודם כל להכיר את המציאות היומיומית האמיתית. רק כשרוכש מספיק כלים וידע עליה אז יכול להיחשף למציאות הוירטואלית ולהבחין בהבדל שביניהם. ילד שכבר מגיל צעיר נחשף לשעות מסך מרובות מתקשה להבחין בין מציאות אמיתית למציאות ורטואלית. אז נכון, המציאות בשנת 2013 הופכת יותר ויותר ממוחשבת ווירטואלית אבל אין זה אומר שלא צריך להגביל את החשיפה אליה ולבקר את סוג המשחקים והתוכניות בהם צופה הילד.

לסיכום,
לדחות כמה שניתן את מועד התחלת צפייה בטלוויזיה ובמסכי המחשב.
להמנע מלשים מחשבים וטלוויזיות בחדר הילדים כדי לא לעודד צפיה ומשחק מחשב לבד ובתכנים וכמויות לא מבוקרות (לשים מחשב בחדר עבודה במקום)
לדאוג שהילד ישתתף בפעילות ספורט באופן קבוע, יאכל בצורה מאוזנת ולא יאכל מול מסך. לשעות מסך רבות יש השפעה ישירה על חילוף חומרים, עיסוק בפעילות ספורטיבית והשמנה.
אם צריך לבחור משחקי מחשב, לבחור כאלו המעודדים תנועת גוף, כמו משחקי הווי בהם צריך להניף בשלט כמו מחבט כדי להכות בכדור טניס שבטלוויזיה…..
לדאוג שקצב משחקי המחשב אליהם נחשף הילד לא יהיו מהירים ואלימים מדי היות ולאלו עלולת להיות השפעות שליליות על התנהגות.

להגביל בצורה עקבית וברורה את זמן המחשב , צפייה בטלוויזיה , משחקי הוידאו, הטאבלט, הסמארטפון לזמן כולל של :
לילדים בגיל 3-7 חצי שעה עד שעה ביום
לילדים בגיל 7-12 – שעה ביום
גיל 12-15 – שעה וחצי ביום
גיל 16 ומעלה – שעתיים ביום

והכי חשוב והכי קשה – לשמש דוגמא לילד ולהגביל את זמן הצפייה, הגלישה והמסך במחשב שלכם. אז תגלו את הדברים החשובים באמת ותגלו גם שיש זמן להכל.. כולל זמן לספורט, בישולים וזמן איכות משפחתי

אורית פינצבסקי
מרפאה בעיסוק
ריפוי בעיסוק לילדים

צרו איתי קשר: