לכמה חוגים כדאי לרשום את הילד



מפוצצים את הילד בחוגים

לכמה חוגים כדאי לרשום את הילד ולמה חשוב לאזן את כמות החוגים עם זמן חופשי ?

הפיתוי עצום. יש חוג אומנות, חוג כדורסל, חוג ג'ודו, נפתחת עוד מעט קבוצה להכנה לכיתה א' והחבר של הבן רוצה שיבוא איתו לחוג טכנולוגיה. "הבן שלי אוהב שאת הדברים האלו, אני ארשום אותו לכמה חוגים בשבוע. אני במילא לא בבית, לפחות שיהיו לו חוגים שיעניינו אותו כל יום במקום שיצפה בטלוויזיה או ישחק במחשב"

הרעיונות האלו נשמעים מוכרים ? מזדהים איתם ? אתם לא לבד.

בעידן השבו הורים עובדים שעות ארוכות נוצר הצורך לדאוג לתעסוקת הילד. הפתרון הפשוט והזמין הוא חוגים. הפיתוי לרשום את הילד למגוון חוגים וכך להשקיט את המצפון (הוא לא מחכה לי, הוא עסוק, הוא נהנה, הוא לומד) הוא אינו תמיד נכון. כן, אינו נכון להורים ואינו תמיד מתאים ובריא לילדים.

ילד צעיר הוא מוח צעיר ומוח צעיר אכן לומד וסופג היטב. כשמגרים את הילד ללמידה (מוטורית/קוגניטבית באמצעות חוגים) מגרים את המוח לגדילה והתפתחות. מתי מתחילה הבעיה ? בזמן גירוי יתר. כשהמוח מגורה יותר מדי (באמצעות עומס של חוגים ופעילויות) המוח לא ממשיך להתפתח ולגדול אלא קופא במקומו. גם אם נראה שהילד מסתדר עם ארבע – חמש חוגים בשבוע ואוהב להיות בהם , זה יהיה לזמן מה. לפעמים זה רק שאלה של זמן עד מתי הוא לא יוכל לעמוד בעומס הזה. העומס יגרום לו לקפיאה בהתפתחות המוחית והימנעות. המנעות מעומס גירויים. כן כן, המוח וגם הנפש שלנו צריכה זמן לפעילויות וזמן חופשי. אי אפשר כל השבוע להיות בהפעלות מבלי לתת למוח ולנפש של הילד לנדוד לאן שרוצה וצריך. כל ילד צריך להיות סתם בבית ואז לשלוף משחק, לצייר, להחליט להזמין חבר או סתם לנמנם במיטה.

יותר מדי גרייה (במקרה שלנו – חוגים ולמידה) אינה טובה וגם פחות מדי לא טוב. האיזון הוא הגורם החיובי. שני חוגים שונים באופיים יכולים לגוון ולפתח (חוג ספורטיבי וחוג חשיבה). כך יוכל הילד לעבד את חוויות הלמידה ולהישאר עם זמן פנוי אחר הצהריים למשחק חופשי ויצירתי, משחק עם חברים וזמן משחק ופעילות עם המשפחה. איך יודעים אלו חוגים הכי חשובים. קרוב לודאי שהדבר קשור בתחומי העניין והמשמעות של הילד. אלו שמציתים בו התלהבות וסקרנות רבה.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק

צרו איתי קשר: