טיפים לניהול בעיית קשב וריכוז



הפרעת קשב וריכוז הדרכת הורים

פעמים רבות להפרעת קשב וריכוז יש ביטויים התנהגותיים רבים. הילד לא מקשיב למה שאומרים לו, הילד מאחר, מבולגן, מאבד חפצים, מפריע למורים, מתפרץ לדברי הזולת, לא מוכן ללכת לישון בלילה, מסרב להתקלח…. נשמע מוכר .במקרים של הפרעת קשב וריכוז חשוב להבין שבעיות ההתנהגות הן לא הבעיה הם התוצאה הפרעת הקשב והריכוז והקשיים בתפקודים ניהוליים. הילד באמת מתקשה להתארגן במשימות, לנהל זמן, לוות רגשות הוא צריך כלים שיעזרו לו.

מה עושים ?

חשוב לא לוותר לילד ולתת לו לפרוץ גבולות בבית ובמסגרות היות וזה לא יכין אותו לתפקד במסגרות שונות. במקום לוותר, לעשות עבורו חשוב לספק גבולות ברורים לילד, לסייע לו במה שצריך ולקבל הדרכה ממטפל רגשי ומרפאה בעיסוק איך לעזור לילד.

כמה טיפים לניהול בעיית הקשב והקשיים הניהולים

נסו להתכונן מראש לאירועים בעייתים ולמזער חיכוכים פוטנציאלים
אם ידוע שלילד קשה מאוד להתארגן בבוקר לבית ספר, נסו לארגן כמה שיותר דברים בערב (תיק בית ספר, בגדי לבוש שילבש בבוקר הניחו על הכיסא), עזרו בסידור החדר . נסו ליצור סביבה של כמה שפחות מסיחים . קבעו כללים מתי מותר לראות טלוויזיה ולשחק במסכים ומתי יש זמנים ללא מסך (בעיקר בשעות הבוקר, הכנת שיעורים וסידור הבית).

הגדירו באופן מילולי בפני הילד מה הציפיות שלכם ממנו
אל תורידו ציפיות מהילד, פשוט הגדירו ציפיות הגיוניות ושתפו אותו בהם. אם קשה לכם לעשות זאת, העזרו באיש מקצוע. חשוב שההגדרה של הציפיות תהיה  מציאותית, אפשרית וקונקרטית. לא להגיד ליד שאת מצפה ממנו להתנהג יפה. אמירה זאת מופשטת מדי. צריך לומר מה הכוונה להתנהג יפה. אמרי לו במקום זאת שאת מצפה ממנו לא להתפרץ לדבריך שאת מדברת היום בזמן ארוחת החג ושיוכל לדבר שאת מסיימת.

התאימו דרישות ליכולת הילד
אם הילד אינו מסוגל להעתיק מהלוח כמעט כלום ולכתוב תשובות מלאות במבחנים, לא מתאים לדרוש ממנו שימלא את כל שיעורי הבית בכתב ושיעתיק את כל השאלות מהלוח. במקום זה חשוב שגם ההורים וגם ההורים ידרשו מהילד ציפיות הגיוניות. לדוגמא, להעתיק רק משפט אחד מהלוח, לענות במבחן על שלוש שאלות בכתב ועל היתר בעל פה. בצעו אבחון קשב וריכוז ואבחון דידקטי כדי לאפשר התאמות והקלות בבית הספר.

נסו להבין את הילד ולהזדהות איתו
ככל שתנסו להכיר את הפרעת הקשב והריכוז, להזדהות אם הילד ובמקרים שהילד מאפשר לקחת דברים בהומור כך תתקרבו לילד ותצליחו לעזור לו.

המנעו מכעסים
אם תכעס על הילד תדלל את האנרגיות שלך ושוב תשדר לילד שהוא לא מסוגל לעמוד בציפיות. כשהילד אינו עומד בציפיות ובתפקידים שהוגדרו מראש , הבע צער אך אל תכעס. במקום זאת נסה לחשוב על חיזוק חיובי שיעודד את הילד להתנהגות ראויה ומתאימה.

היו קשובים לחוזקות שלו
הכירו ודעו במה הוא טוב (האם הוא טוב בחשבון ? במשחקי זיכרון חזותיים ? במשחקי פלייסטיישן). תנו ביטוי קבוע ויומי לחוזקות ושבחו את הילד בצורה קבועה (אך לא מוגזמת) על הצלחותיו ויכולותיו בתחומי החוזק שלו. תחומי החוזקה הם מוקדי האור, הם המוקדים שמסייעים לבנות דימוי עצמי חיובי, דאגו לספק לילד חוויות של הצלחה ומראה חיובית של חוזקותיו.

הכינו את הילד לכשלונות ודרכי התמודדות שלו איתם
לעיתים קרובות יהיו נפילות ומעידות. הילד יתרגז, יתפרץ, יריב, יבלגן, יהרוס שלא בכוונה. הילד לא יהפוך את עורו וישתנה. לפיכך, אתם צריכים להיות רגישים אליו ולהגיב בצורה אמפתית, מווסתת ומארגנת. למדו את הילד לבקש סליחה אם עשה מעשה שלילי שלא בכוונה (או מעשה שעשה בכוונה וכעת הוא מתחרט עליו).  למדו את הילד לקחת דברים בפרופורציה (לא נורא שלא הצלחת במבחן הזה… ענית יפה על הרבה שאלות, תראה איזה כתב ברור ומאורגן יצא לך פה. כל הכבוד…)

ספקו אפשרות לגיטימית ונורמטיבית לתנועה
אם הילד הוא היפראקטיבי ספקו לו אפשרות לתנועה. הדריכו את ההורים, הגננות או המורים ובקשו מהם לאפשר לילד לשחק בשרשת במהלך השיעור או לקשקש על דף טיוטה, למעוך כדור רך. אפשרו לו לעזור למורה בדברים המחייבים תנועה (לסדר את שולחנות הכיסא כשצריך, להיות תורן חלוקת דפים), השתדלו לאפשר גם בבית הפסקות בתוך זמן השיעורים אם צריך. הגדירו למשל שעושים שני דפים מהחוברת ואז עושים הפסקה מוגדרת (של ארוחת צהריים או  צפיה בתוכנית אחת שבוחר).

בדקו היכן הבעיה
לא סתם ילדים עם הפרעות קשב וריכוז צריכים הדרכת הורים. לעיתים קרובות הפתרון הגדול נמצא בהדרכת הורים. הורים לעיתים מפתחים דפוס כועס ועצבני מול הילד או לחלופין דפוס אפטי לא מרוצה. דפוס זה קרוב לוודאי רק פוגע בהצלחה של התנהלות הילד בבית ובלימודיו. קבלו עזרה מקצועית כדי למצות את השינויים והתאמות הסביבה לצרכי המשפחה.

והעיקר, תשארו אופטימים, שדרו אופטימיות והאמינו בעצמכם ובילד – זה המפתח להכל

צרו איתי קשר: