שאלון אימפולסיביות אצל ילדים



שאלון אימפולסיביות אצל ילדים

האם מקצב הילד מהיר מדי במהלך תפקודו היומיומי בגן חובה ויסודי.

האם הילד עונה לשאלה לפני שאת מסיימת לומר אותה ?

האם הוא מתחיל לשחק במשחק או לבצע פעולה לפני שאת מסיימת להסביר אותו, גם לאחר שאת מבקשת פעם אחת או מספר פעמים להקשיב עד הסוף /לא להתחיל עד שאת מסיימת את ההסבר ?

האם הוא נוטה לקשקש על ציור או עבודה שעושה אם לא יוצא לו בדיוק איך שתכנן (גן חובה) ?

האם הגננת מדווחת שבמפגש בגן מתקשה להתאפק ולדבר רק כשמקבל את רשות הדיבור (עונה לשאלות שנשאלו ילדים אחרים)?

האם הילד כועס או מתעצבן הרבה לפני שהבין עד הסוף סיטואציה ?

האם הילד מעדיף משחקים מהירים שלא דורשים לחכות בתור או לבצע הוראות מורכבות ו/או ארוכות שדורשות קשב ארוך טווח ?
האם זקוק לעזרה רבה במשחקים תואמי גיל הדורשים המתנה בתור וביצוע הוראה ארוכה או מורכבת (לא מיידית וקצרה) ?

האם הילד (כיתה ג' ומעלה ) מתקשה בהבעה בכתב (כי אין לו סבלנות לנסח תשובה) ומעדיף לכתוב תשובה במילה אחת או שתיים למרות שיודע לומר בעל פה תשובה מלאה ומנומקת יותר ?

האם הילד מתקשה להשלים מטלות צביעה, ציור הדורשות סבלנות והתמדה ?

האם נראה שהילד רוצה רק לגמור שיעורים, מטלות ואפילו משחקים ולעבור לדבר הבא ואין מספיק מיקוד בכאן ועכשיו ?

האם לילד יש אח, אחות או הורה שיש לו קשיי קשב ונטיה לאימפולסביות או מקצב מהיר מאוד ?

אימפולסיביות אצל ילדים מתבטאת במגוון רחב של ביטויים. הבולט ביותר הוא התופעה שהילד פשוט לא מקשיב עד להוראות, הסבר או בקשה וכבר באמצע התהליך נמצאה בעשייה (שקשורה או לא קשורה לנושא). הרבה פעמים הילדים טוענים שהקשיבו, הבינו כבר את ההוראה או שזה לא מעניין אותם. לעיתים קרובות הם אכן הבינו או הקשיבו אך לא בהכרח עד הסוף. ילדים עם נטיה לחשיבה וביצועים מהירים מדי מציגים לעיתים קשיים חברתיים היות ולעיתים והם מפרשים באופן שגוי מצבים חברתיים. המהירות שלהם לא מאפשרת להם לחשוב עד הסוף על הסיטואציה החברתית ולעבד אותה במלואה. כך לדוגמא  אולי הילד שדרך לי על הרגל לא עשה את זה בכוונה אלא בטעות ? אולי אחותי התינוקת  שקשקשה לי על הציור עשתה זאת כי רצתה גם לצייר?  הם בוחרים פעמים רבות לכעוס ולהתעצבן מדברים שאינם נעשים במכוונם נגדם.

אימפולסיביות אצל ילדים יכולה לבטא מקצביות פנימית מולדת שלא בהכרח תשתנה אך אולי תתמתן עם הגיל. את מקצביות זאת לא נוכל לשנות היות והיא חלק ממהותו של הילד. יחד עם זאת באמצעות טיפולי הריפוי בעיסוק נוכל להוביל אותו ואת הוריו להבנה מה ההשלכות של מהירות היתר בתפקודו היומיומי, לתרגל באיזה מצבים כדאי לעצור או להאט או לבדוק. ציוד הילד בכלים מתאימים, הדרכת הורים טובה  ופיתוח הרגלים לויסות מהירות במצבים ספציפים החל מהגיל הצעיר יכולים בהחלט להוביל לשיפור והטבה בתפקוד.

צרו איתי קשר: