תפיסת כמות בגיל הרך



תפיסת כמות בגיל הרך
האם הילד שלך צריך לספור פריטים כדי לדעת את כמותם גם כשמדובר בכמות מאוד קטנה ? אם כן יתכן וטרם למד לתפוס כמויות.

האם הילד תופס כמות ?
"אז כמה מטבעות יש לך ביד שמאל", שאלה המרפאה בעיסוק את אסף בן הארבע.
אסף החל לספור בקול רם את המטבעות, "אחת, שתיים, שלוש.  יש שלוש", אמר.
"נכון", אמרה המרפאה בעיסוק.
"עכשיו אני שמה לך מטבעות ביד ימין", אמרה המרפאה בעיסוק ונתנה לרוני שלוש מטבעות.
"נסה לומר לי כמה מטבעות יש לך ביד ימין מבלי לספור, רק מלהסתכל על הכל בבת אחת", שאלה
"לא יודע", ענה רוני.
תעשה השוואה, זה נראה אותה הכמות שביד השניה ?
"כן", ענה רוני.
אז כמה מטבעות יש לך ביד ימין ?
"שלוש", ענה רוני.
"נכון", אמרה המרפאה בעיסוק.

מהי תפיסת כמות ועל מה מתבססת
תפיסת כמות היא היכולת להבין מהי סה"כ כמות הפריטים המצויים ללא ספירתם. תפיסה זאת מתבססת על ההתייחסות לפריטים כקבוצה ולא כבודדים. היכולת לתפוס כמות מושפעת מרכישה של מיומנויות חשבוניות בסיסיות. בשביל שילד יתפוס כמות, כלומר יתייחס לפריטים כקבוצה ולא כיחידים הוא צריך מיומנויות מספריות קודמות כמו היכולת למנות חפצים באופן שיטתי ומדויק ולהבין שכמות אינה מושפעת ממראה הפרטים –מיקומם במרחב וגודלם (כך ששלוש תפוחים היא אותה כמות כמו שלושה זיתים, אפילו שהתפוחים יותר גדולים). בנוסף, נדרשת חשיפה למיומנות זאת. ילד שלא ייחשף לצורך או לבקשה לתפוס כמות (לא יבקשו ממנו לנסות לתפוס כמות מבלי לספור) עלול להתעכב בפיתוח מיומנות זאת.

תפיסת כמות מה מצופה מהילד ביחס לגילו
ככלל עם העלייה בגיל מצופה שהילד יתפוס כמויות גדולות יותר של פריטים (בלי לספור אותם). בגיל 3 אנו מצפים מהילד לתפוס כמות של שתיים (למשל לראות שני תפוחים ולהיות מסוגל לומר מיד שיש שני תפוחים בלי לספור). בגיל 4 מצופה מהילד לתפוס כמות של שלוש פריטים ובגיל 5-6 מצופה שהילד יתפוס לפחות ארבע פריטים ללא מנייתם. לרוב כמויות של מעל שש אינם נתפסות בבת אחת אלא מתפרקות לתת קבוצות שאותם ניתן לתפוס ולחבר ( לדוגמא, 7 בדידים ניתן לתפוס כקבוצה של שלוש וקבוצה של ארבע ולחבר). התפיסה הכמותית של קבוצות היא חשובה גם להמשך הדרך אז הקבוצות יהוו את הבסיס לחיבור וחיסור. כך לדוגמא, ילד שלומד לתפוס את הכמות 6 כחלוקה לקבוצות שונות כמו שתי קבוצות של שלוש או קבוצה של ארבע וקבוצה של שתיים יכול בקלות להבין אופרציות חשבוניות ראשוניות.

איך לפתח תפיסה כמותית אצל ילדים
תפיסת כמות היה מיומנות חשובה, פרט לעובדה שהיא מייעלת את תהליך החשיבה (על ידי חסכון זמן הספירה), היא גם חלק מפיתוח תהליכי הקבצה, המאפשרים לתפוס אובייקטים כקבוצה ולא כפריטים ותהליכי אנליזה וסינתזה של קבוצות. רוצים לעזור לילדכם לפתח תפיסה כמותית ? חשפו את הילד למשימות הדורשות תפיסת כמות, התחילו מכמות קטנה של שני פריטים, בקשו מהילד לחשוב כמה מטבעות, סוכריות או גולות יש בידכם או על השולחן מבלי לספור, הציגו את הכמויות כל פעם בסידור אחר ועלו בהדרגה את הכמויות לפי מידת יכולתו. במידה ונצפה פער ביצועי ביחס למצופה לגיל התייעצו עם מרפאה בעיסוק או גננת לפעילויות מתאימות והנחייה נוספת בתחום.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק

צרו איתי קשר: