ילד לא אוהב לצייר



מה עושים כאשר הילד לא אוהב לצייר ?

ילדים רבים מופנים לריפוי בעיסוק עקב הימנעות משולחנות היצירה בגן ו/ או איחור בהתפתחות גרפו מוטורית. לשם קידום הילדים, חשוב להפנותם לאבחון ריפוי בעיסוק לשם בדיקת התפתחות מוטוריקה עדינה, וגרפו מוטוריקה .למרות שבמרבית הפעמים התנעת תהליך הציור והיצירה מתחיל בטיפול ובבית, יש חשיבות רבה לשמר ולפתח אותו בגן, סביבת תפקוד מרכזית של הילד.

כמה עצות חשובות לעבודה בבית ובגן לקידום ילדים בתחום הגרפו מוטורי:

עידוד עקבי להשתתפות– ילדים רבים שמתקשים בתחום הציור והיצירה ו/ או סבורים שהתוצרים שלהם אינם טובים ביחס לעצמם ואחרים ופשוט נמנעים. דפוס ההימנעות יוצר בעיה בפני עצמה היות והוא משמר חוסר עשייה ותחושת מסוגלות נמוכה. חשוב לנסות להוציא את הילד מהימנעות לעשייה בסביבות מובנות ומוגנות רגשית. עשייה אינה אומרת שילד שלא נוגע בעיפרון יצייר או יצבע ציור שלם. היא בסך הכול אומרת שילד ישתתף בפעילות קצרה באופן קבוע. זה יכול להיות ביצוע של דף מבוך או דף של מצא את ההבדלים בין התמונות וסמן בעיגול.

תחימת הפעילות והבניה– אם תבקשו מילד שאינו אוהב לצייר או מתקשה בתחום להשתתף בעבודה מופשטת וארוכה  כמו ציור של משפחה (ביום המשפחה) או יער (בטו בשבט) יש סיכוי רב שיסרב, אך אם תבקשו ממנו להשתתף בפעילות תחומה וקצרה עם עזרה יש סיכוי שיסכים. כך לדוגמא, במקום לצייר משפחה עודדו אותו לצייר יחד איתם רק פנים של דמות אחת. עזרו לו במידת הצורך. במקום לבקש שיצבע את כל הדמות עודדו אותו לצבוע רק את השיער ולא יותר. התחימה מעודדת את המוטיבציה והויסות הרגשי. כך הילד אומר לעצמו שלפעילות הקצרה והברורה הזאת אני יכול להתגייס.

מודל עבודה– ישנם ילדים רבים שכלל לא יודעים כיצד לגשת למשימה גרפו מוטורית וחייבים הבנייה רבה. יתכן ומתקשים לאחוז עיפרון, לצבוע או לצייר אפילו דבר אחד. אם ההתנגדות עדיין קיימת וניכר כי הילד צריך ורוצה עזרה בתכנון, ספקו לו מודל ביצועי קונקרטי שיאפשר לילד להעתיק או לקבל רעיון אופרטיבי. כך לדוגמא, להגיד, אני יצייר פרצוף של ילד ואז אתה תראה ותוכל לעשות כמוני, דומה או לפי הרעיון שלך . הראו לילד כיצד ניתן לפרק את הציור הכללי לחלקים, להמיר לצורות שמכיר, התייחסו מילולית לגודל ומיקום וכיצד ניתן להצליח על ידי עבודה בשלבים.

קידום נינוחות רגשית ותפיסה רחבה ביחס לתוצרים– יש ילדים בעלי אופי פרפקציוניסטי , נטייה להשוואות או כאלו חוששים מציור שאינו" יפה" או מושלם. ישנם גן ילדים שחוו אמירות פוגעניות או מזלזלות על הציורים שלהם בגן ועל כן מעדיפים להימנע. בעיקר כשהם נמצאים בפינת הציור עם ילדים אחרים גדולים מהם או כאלו שנוטים ללגלג או להעיר הערות לא נעימות. חשוב לעודד את הילד על כל סוג של השתתפות בציור ואם הוא או ילד אחר בסביבתו אומרים הערה שלילית על הציור חשוב מיד להגיב באמירה תומכת כמו לא ידעתם ? אין דרך אחת לצייר, זה היופי בציור שכל אחד בוחר לצייר אחרת או מה שלך נראה כקשקוש לי נראה כמערבולת סוערת או מבוך מעניין, לי כיף להביט בציור הזה, הוא מעניין אותי..

התאמה בין דרישות בטיפול ובבית לבין הדרישות בגן – חשוב לעקוב אחרי ההתקדמות של הילד בטיפול ( לבקש מההורים לשמוע מה יצר וצייר בטיפולים או להראות לגננת או לילדי הגן יצירות "מיוחדות" שהכין). חשוב לנסות להמשיך תהליכים והצלחות בטיפול גם בבית. כך לדוגמא, אם הילד למד להעתיק את שמו לעודד אותו לעשות זאת גם בגן על עבודותיו.

עבודה גרפית  לפני תחומי עניין – יש ילדים שאוהבים חשבון, יש כאלו שאוהבים חיות או ניסויים או נסיכות או גיבורי על. המשמעות האישית היא כלי משמעותי לעודד ילדים להשתתף בפעילות העתקה, ציור, צביעה וגזירה. אם הילד אוהב חשבון, עודדו אותו ביחד איתם לכתוב מספרים על מכונת חישוב שתכינו, אם הילד אוהב כלי תחבורה או חלל תנו לו יחד איתם לצייר או להעתיק דגם פשוט של כלי תחבורה. המשמעות הוא כלי מוטיבציה חשוב מאוד.

צרו איתי קשר: