התפתחות תפיסה חזותית



התפתחות ומושגים בתחום התפיסה החזותית
הבסיס להתפתחות התפיסה החזותית מבוסס על תפקודי עיניים תקינים, שליטת ראש וגוף טובה, המשחררת את הראש להסתובב חפצי ואת העיניים להתבונן סביב ולהיות קשוב לגירויים החזותיים.

האם ילדכם יכול לסרוק מרחק וריטקלי באופן שיטתי ? בקשו מהילד להסתכל על מרחב של צורות מסודרות לרוחב בשורה מצד אחד לצד שני של השולחן ועקבו אחרי תנועות העיניים. האם הן רציפות ? האם קופצות ממקום למקום האם יש סריקה שיטתית ? בקשו מילד בין 4-6 למצוא בדף מלא צורות, צורה מסוימת. האם סורק את הדף בתנועות עיניים רציפות שורה שורה, תור תור או קופץ ממקום למקום.
קשב חזותי מקושר למרכיב הקשב החזותי הסלקטיבי. היכולת להתבונן ולהתייחס לגירוי כלשהו  ללא התייחסות לגירוי סביבה אחרים. עד כמה הילד מוסח לגירויים אחרים בסביבה כשמשחק במשחק אהוב ?
התפתחות הבחנה חזותית – רצף ההתפתחות
התפתחות הבחנה של צורה – התבוננות בגירויים שונים מאפשר לילד להתחיל ללמוד על מאפייני הצורה של החפץ. לדוגמא, הכדור הוא עגול. הצורות של חפצים יסייעו לו למצוא אותו כשמחפש אותם. הוא יפתח זיכרון חזותי של צורת המשחק, המוצץ וכד וכך יוכל לחפש ולמצוא לפי צורה. הבחנה של צורה אינה אומרת שהילד יכול מיד להגיד מה צורת הגירוי או להגיד שלצורה קוראים ריבוע. תחילה היא מבין זאת חזותית ללא שפה. כשמיישמים (נותנים שם) ומבקשים תביא לי את הריבוע הוא לומד את שם הצורה. יש ילדים שמבינים את קריטריון הצורה אך לא יכולים להגיד את שמם בגלל התפתחות שפתית מאוחרת יותר. חשוב לבדוק בנפרד השתתפות של משחקי צורה ללא שפה ועם שפה כדי לעמוד על ההבדלים.
פיתוח יכולת הכלה וסיווג- יכולת זאת מבוססת על אבחנה בין צורות. במקרה זה נרצה שהילד ישים את הצורה בקבוצה השייכת לו. את כל העיגולים בקבוצת העיגולים ואת כל היתר לא. מאוחר יותר למיין את כל הריבועים לקבוצה שלה וכל היתר במקום אחר. מאוחר יותר את כל העיגולים בקבוצה אחת וכל הריבועים בקבוצה אחרת. מתחילים תמיד בחפצים תלת ממידיים ומשם עוברים לדו מימד לתמונות ומשם לציורים סכמטים של חפצים.
ככל שהציור יותר קונקרטי יותר קל להבחנה. ככל שיותר מופשט קשה להבחנה.
הבחנה של צורה במיקומים שונים – כדי לדעת שהילד מבחין בצורה בעקביות  סביב גיל שנתיים רוצים לראות שילד מזהה צורה גם כאשר מיקומה בכרטיסיה ביחס לצורות אחרות משתנה. לדוגמא, פעם בצד ימין פעם בצד שמאל
גודל צורה – הבנה של גודל מתפתחת מגירויי תלת מימד, גירויים אמיתים לגירויים דו מימדיים בתמונות. תחילה הבחנה ראשונית בין של גדול מול קטן ובהדרגה ליותר ממדי גודל כמו גדול, בינוני וקטן.
הבחנת צבע – היכולת שמתפתחת אחרי צורה וגודל
תחילה מתפתחת כפעילות התאמה של הנחת צבע על צבע לשים גירוי אדום על רקע אדום. בשלב הבא לשייך לקבוצות. לשים חפצים בקבוצה של אותו צבע, בשלב הבא למיין לפי צבע לבד ללא עזרה/יצירת הקבוצות עצמאי
שלב הבא הוא זיהוי שם הצבע מתוך כמה אפשרויות. בשלב הבא שליפת שם הצבע עצמאי (מרכיב השפתי).
צרו איתי קשר: