תפיסה חזותית בגיל הרך



תפיסה חזותית בגיל הרך
4.5.2010

תפיסה חזותית היא היכולת לארגן ולפרש את המידע הנקלט דרך מערכת הראייה. התפיסה החזותית מתבססת על ראיה תקינה ומאפשרת לילד לתפוס מידע באופן מדויק תוך התייחסות  לגודל, כיוון, שלמות ומיקום מרחבי של המידע הנקלט בעיניו.

תפיסה חזותית תקינה חיונית לתפקודו של הילד. בעת הרכבת פאזל לדוגמה היא מאפשרת להבחין בין הרקע לדמות ובצורך לסובב את החלק כדי להתאימו לחלק נוסף. בעת בניית קוביות על פי דגם היא מאפשרת לתפוס את היחסים המרחבים בין הקוביות ולהתייחס לגובה ועומק של המבנה. כשהילד מגיע לכיתה א' ונדרש להעתיק מהלוח, תפיסה חזותית תקינה מאפשרת לו להבין את הכיוון של הספרה, האות והצורה וכך להעתיקה בצורה כמה שיותר מדויקת בפרמטרים של כיוון  (ללא היפוך, רוטציות או יחסי מרחב שגויים) או לחלופין עם טעויות, אך עם היכולת להבחין בטעויות אלו בצורה ברורה.

התפתחות התפיסה החזותית מושפעת מאוד מגורמים גנטיים, גיל הילד ומחשיפה לפעילויות המצריכות תפיסה חזותית. בנוסף, תפיסה חזותית מושפעת גם מתיווך. ממחקרים שונים עולה כי הורה שמתווך לילד את המאפיינים התפיסתיים (הכיוון, הגודל, היחסים המרחביים) של העולם בעת בניית דגמים, ציור דו ותלת מימד, כיוון כתיבת ספרות ועוד עשוי לקדם את יכולת התפיסה של הילד.

כיום קל לזהות ילדים בעלי תפיסה חזותית טובה. מדובר באותם ילדים שתפיסתם חדה ולכן הם ערים מאוד לשינויים והבדלים קטנים במראה של דברים. הם אלו שתמיד ישימו לב לכל שינוי קטן במראה החיצוני שלכם ובאופן שבו ארגנתם מחדש את חדריכם. הם אותם ילדים שיהיו ציירים, אדריכלים וטייסים מעולים, ויתכן שבילדות ירצו לדייק בחדות הציור,בהעתקת דגם או בבניית מודל היות ויהיו מודעים מאוד לכל פרטי הפרטים החזותיים

לצד הילדים בעלי התפיסה החזותית הטובה ישנם גם ילדים בעלי תפיסה חזותית נמוכה או כאלו עם קשיי תפיסה חזותית. ילדים אלו עלולים לגלות קושי בפעילויות העתקות צורות, התמצאות מרחבית בחללים חדשים, הרכבת מודל או בניית פאזל. במידה ונצפה איחור בהתפתחות תפיסה חזותית או קשיי תפיסה חזותית חשוב לאבחן זאת בריפוי בעיסוק. מרפאה בעיסוק תבדוק באיזה מצבים מתבטאים קשיים אלו ומהם המרכיבים התפיסתיים מהם נובע הקושי. בהמשך תוכל המרפאה בעיסוק להתאים תוכנית מדורגת לשיפור התפקוד החזותי של הילד. כיום קיימות גישות טיפול רבות בתחום התפיסה החזותית. ישנן גישות העוסקות בשיפור מרכיבים תפיסתיים באופן ישיר וישנן גישות העוסקות בשיפור מרכיבים קוגניטיביים כדי לפצות על קשיי התפיסה. מרפאה בעיסוק תוכל לבחור את  גישות הטיפול המתאימות לילד.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק ילדים , M.Sc.

צרו איתי קשר: