נורמות כלליות התפתחות קשב
טווחי הקשב הכתובים מטה הם קווים כללים להתפתחות קשבית. אי עמידה בהם אינה בהכרח מבטאת איחור התפתחותי או קשיי קשב. לשם בדיקה של יכולות הקשב יש להתייעץ עם נוירולוג ילדים ולבצע אבחון קשב וריכוז. במקביל ניתן לבקש את חוות הדעת של הגננת וומטפלים נוספים (פסיכולוגית התפתחותית ובמרפאה בעיסוק) לגבי יכולות הקשב של הילד ביחס לגילו וקבוצת הגן.
טווחי ריכוז | גיל |
מסוגל לשחק עם חפץ בודד או סביב נושא מסוים 5-10 דקות לפחות |
3 |
מסוגל לשחק עם חפץ בודד או סביב נושא מסוים כ-10 דקות לפחות |
4 |
מסוגל לשחק עם חפץ בודד או סביב נושא מסוים כ-10-15 דקות לפחות מצליח להעסיק עצמו במשחק המעניין אותו עד טווח זמן של שעה |
5 |
התפתחות הקשב מושפעת מאוד מגורמים נוירולוגים, גנטיים, כמו גם מדרישה או עידוד להתרכז זמן רב על ידי תיווך. ככל שהילד גדל בסביבה שבה מעודדים אותו דרך קבע להתמקד ולחקור לעומק משחקים או להקשיב או לקרוא ספרים הילד עשוי לפתח טווח קשב ארוך יותר. לעומת זאת ככל שהילד יותר חשוף למשחק מחשב מהירים וצפייה בטלוויזיה כך עלולה הסביבה להשפיעה לרעה על התפתחות יכולות הקשב והשפה. ידוע כי קשיי קשב או טווחי קשב קצרים נובעים לא רק מגורמים כימיים- מוחיים או גנטיים אלא מגורמים סביבתיים כמו ריבוי גירויים המקשים עליו להיות מסוגל להתמקד במשחק או פעילות אחת וומעודדים אותו לקפוץ מגירוי אחד לשני מבלי לחקור ולהעמיק.
הדרך הטובה ביותר לפתח את יכולות הקשב והריכוז הוא לספק סביבה שמגרה קשב וריכוז כגון:
קריאה והקראה של ספרים ושיחה עליהם
השתתפות במשחקי קופסה מובנים המחייבים הקשבה וביצוע הוראות
משחקי לוגיקה כמו סודוקו, תשבץ או כתב חידה
השתתפות בהכנת יצירה הדורשת תכנון רעיון, שימוש בחומרים וכלים, עבודה בשלבים.
כתיבה יוצרת של סיפורים קצרים (לכיתות ב' ומעלה)
בניית לגו על פי הוראות.
השתתפות בספורט מובנה כמו שחיה או אומנויות לחימה
נגינה בכלי