תפקוד חברתי של ילדים
שאלות למיקוד עוצמות וקשיים בתפקוד החברתי לילדי גן חובה ובית ספר
יוזם באופן עצמאי שיחה או משחק עם ילדים בגן או בית הספר (יוזם משחק משותף).
קשוב לשיחה בכיתה או בגן גם אם אינו מעורב בשיחה באופן ישיר.
יודע לפתור בעיה חברתייות באופן עצמאי בגן או בבית ספר (אינו זקוק לגננת/ מורה בשביל לדעת מה לעשות במצבי בעיות חברתיות – ריב).
יודע להשתלב במשחק או פעילות שכבר החלה
כשחבר אינו רוצה לשחק עמו אלא לבד או עם ילדים אחרים, מניח לו (אינו ממשיך להציק, בוכה או נעלב).
משיג תשומת לב בצורה מתאימה (קורא לאדם, מבקש להראות משהו ( לרוב אינו מפריע, עושה רעש בכוונה).
אינו נפגע במצבים שמכוונים אליו אך אינם מכוונים לפגוע בו. לחלופין מבין בקלות אחר כך שלא ניסו לפגוע בו ונרגע.
לאחר הפסד במשחק קבוצתי מצליח תוך זמן סביר לעבור הלאה לפעילות הבאה (אינו נוקט באלימות מילולית או פיזית, בוכה באופן ממושך, מתנהג באופן שלילי או מראה חוסר רצון לשתף פעולה בכל דבר לאחר מכן).
אינו מושפע בקלות מהתנהגות שלילית (אם ילדים אחרים סביבו מתנהגים בצורה לא מתאימה או שלילית אינו נגרר בקלות להתנהגות כזאת).
אינו מתבייש מאנשים חדשים (מאורחים בבית, או ילדים חדשים). מסתגל לאנשים חדשים בזמן סביר.
מוזמן ומזמין באופן תדיר לחברים אחר הצהריים.
אמפתי לזולת , מציע עזרה לחבר כשצריך (כשילד נופל עוזר לקום, כשחברו מעורב בריב מנסה לגונן, מציע כלי כתיבה כשילד שכח קלמר).
מתקשר את מחשבותיו, רגשותיו ורצונותיו במהלך פעילויות ומשחק קבוצתי ביוזמתו.
מסוגל לקרוא רמזים חיצונים (בלתי מילוליים) כמו דמעות, חיוך, כדי להסיק איך הילד האחר מרגיש ואיך מתאים לפעול.
אורית פינצבסקי
מרפאה בעיסוק לילדים